Zo kan jij een stressbestendig leven leiden! - Werkstress in de zorg

Sija Dupré, werkstresscoach

Omgaan met stress is te vergelijken met afvallen. In het begin ben je enthousiast en vliegen de kilo’s er door je bereidwilligheid en vastbeslotenheid bijna van af.


Weken (of misschien zelfs dagen) later, is je enthousiasme al wat afgezwakt. 

Er gebeurt iets en je hebt direct zo iets van zie je nou wel. Net als bij het afvallen als je een zwak moment hebt als je collega met de gebaksdoos voor je neus staat.

Bedenk alleen, net als bij afvallen, dat je de volgende dag opnieuw mag gaan voornemen om……
 
Valkuilen vermijden  
Je valkuilen vermijden is een goede optie om niet in de verleiding te komen. Maar net als met afvallen is een stress situatie niet altijd te vermijden.

Maar er is nog meer. 
Effectief omgaan met stress houdt meer in dan zelf je uiterste best doen.
Omgaan met stress betekent dat je de druk en eisen in je leven in balans weet te brengen met positieve voldoening, persoonlijke pleziertjes en een levensstijl die je beschermt tegen de negatieve gevolgen van (werk) stress.
 
Gewoonte maken
Het omgaan met (werk) stress kan door de stres verminderde acties tot een gewoonte te maken. Net als de gewoonte van tandenpoetsen. Dat doe je ook zonder erbij na te denken dat je het nu moet doen als je naar bed gaat of als je opstaat. Je doet het gewoon. Dit is een gewoonte geworden 😊
 
Hierbij enkele tips om een gewoonte te maken van het omgaan met (werk) stress:
 
Tip 1) Laat je werk(stress) op het werk
Doe dit heel bewust. Als je je gaat omkleden en je doet je uniform uit doe dan ook je werkstress uit. Hang het in de hocker bij je pak. De volgende werkdag kan je beslissen of je het weer aantrekt of niet. Neem het in ieder geval niet mee naar huis.
 
Tip 2) Gebruik een stressvoorwerp
Eigenlijk een anti-stress voorwerp.  Dit kan een sticker zijn die je op, voor jou, strategische plekken plak maar kan ook een voorwerp in je zak zijn die jou er aan herinnert dat je even moet ontspannen. Zodra je dit voelt of ziet doe je een kleine ademhalingsoefening. Van 3 tellen inademen, 4 tellen uitademen en 3 tellen wachten. Zomaar 10 tellen die heeft iedereen wel ergens toch?
 
Tip 3) Maak van je middagpauze een stresspauze
Probeer nooit een lunchpauze over te slaan, hoe druk je het ook hebt. Ga even uit je werkomgeving, dit is het moment om iets aan je stress te doen. 

​​Eet iets gezonds met zo min mogelijk suiker. (vermijd ook zoveel mogelijk de snoeppot op de afdeling) Maak je eigen lunch-oase. Als het kan ga dan even naar buiten, alleen of met een collega, en geniet van het buiten zijn. Ook dan is het heerlijk om even in en uit te ademen. Heel bewust je spanning eruit te ademen. 

​​Zie in de FB live de opties die ook genoemd werden!


Tip 4) Wacht ontspannen
Maak van wachten op iemand of iets, een ontspannen momentje. Nee nu niet stressen dat je nog zoveel te doen heb en ook niet direct je telefoon pakken om van alles en nog wat te checken. 

​​Denk aan de leuke dingen die je hebt meegemaakt of die je nog op de planning heb staan. Corrigeer jezelf als je voelt dat er toch weer negatieve gedachte bij je opkomen en bedenk eens of je ze ook positief kan maken.

Tip 5) Maak een afspraak met jezelf
Als je een afspraak hebt gepland vergeet je deze meestal niet. Je gaat toch ook naar de tandarts of de kapper als je daarmee een afspraak hebt gepland? Nu dan ook met jezelf!

– Plan regelmatig een ontstress-moment. Dit kan sporten zijn maar ook iets anders waarvan jij energie krijgt. Zet het gerust in je agenda wanneer je dit plant.

– Maak van je koffie of thee momentje even een ademhalingsmomentje. Ja ik weet wat je nu gaat zeggen, dat je echt geen koffiepauze hebt hoor. Dat weet ik als geen ander. Toch drink je door de dag heen af en toe, probeer dan de 10 tellen te gebruiken voor een ademhalingsoefening.

Tip 6) Creëer een ontspanningsplek
Als je stress wilt verminderen denk dan vooral in termen als uitschakelen of tenminste minimaliseren van de stressmomenten. Hiervoor heb je een plek nodig waar jij kunt ontspannen aan de druk en de eisen van de wereld. 

​​Creëer daarom een ontspanningsplek – jouw toevluchtsoord. Hier kun jij lezen, schrijven, denken, mediteren of gewoon kan dagdromen. Dit is een plek waar je niet piekert, de telefoon niet opneemt en niets anders doet wat ook maar op stressen lijkt.

Natuurlijk kan dat de badkamer of je eigen slaapkamer zijn, maar kan net zo goed het park, een kerk of de bibliotheek zijn.
 
Tip 7) Benadruk positieve dingen
Als je denkt aan het verminderen van werkstress, denk dan vooral in termen als uitschakelen of minimaliseren van het negatieve. Maar het betekent ook dat je positieve gedachte toelaat bij jezelf. 

​​Denk bijvoorbeeld als je de deur uitloopt op je werk, van wie of wat jij energie hebt gekregen of van wie jij een compliment hebt gehad. 
# ​Wat was er leuk vandaag? 
# ​Wat vond je leuk om te doen? 
# ​Waar kreeg je nou echt energie van. 

​​Het hoeven echt geen hoogdravende dingen te zijn hoor. Juist de kleine dingen geven je een glimlach op je gezicht.

Deze 7 tips kunnen jou een stressbestendig leven geven. En zijn zowel toe te passen op het werk als bij privé situaties waar jij stress van krijgt.

Maak er een gewoonte van om stress-verminderde-acties in te plannen en in te zetten. Wees jezelf bewust van je valkuilen en lach erom. Zo worden ze vanzelf minder. 

PS: Wat ook heel belangrijk is om stressbestendig te leven is om NEE te leren zeggen. In februari geef ik daarom een gratis Masterclass met 10 gouden tips hoe jij NEE kunt zeggen zonder schuldgevoel. Info en aanmelden? Klik op deze linkhttps://werkstressindezorg.nl/masterclass-gouden-tips-om-nee-te-leren-zeggen/