Zelfvertrouwen opbouwen, zo doe je dat - Werkstress in de zorg

Als je veel werkstress hebt daalt vaak ook je zelfvertrouwen. Dan denk je dat je niets kan, dat je alles fout doet, je krijgt concentratieproblemen en bent bang om fouten te maken. Je wordt onzeker.


Zelfvertrouwen betekent ‘het ik oké als ze mij niet leuk vinden’.
Toen ik zelf in mijn burn-out belandde voelde het echt als falen. Als de beer is geveld.
Maar later hoorde ik dat mensen die een burn-out krijgen, juist de harde werkers zijn, die openstaan voor ontwikkeling en nieuwe taken graag uitproberen!
Zelfvertrouwen opbouwen
Voel jij dat je onzeker wordt van de stress? T
rek dan s.v.p. op tijd aan de bel. Het ligt niet aan jou het hoort bij de werkstress. 

Wat geeft jou zelfvertrouwen?
· Een compliment van een collega?
· Een goede beoordeling bij je functioneringsgesprek?
· Een schouderklopje van een patiënt/cliënt of zijn familie
· Of als je iets hebt gedaan dat je nog nooit gedaan hebt?


IK HEB HET NOG NOOIT GEDAAN
DUS IK DENK DAT IK HET WEL KAN!


Deze Quote van Pipi Langkous, hing tegenover mij op het prikbord van mijn collega:
Hoe mensen jou zien
De manier waarop jij naar jezelf kijkt heeft enorme invloed op hoe mensen jou zien. Als je onzeker bent over jezelf, gaan je collega’s dat op een gegeven moment ook denken.

Niet alleen je woorden maar ook je houding straalt onzekerheid en dus ook zelfvertrouwen uit.

Sporten en je grenzen verleggen geven ook zelfvertrouwen. Alleen het bewegen al doet iets met je.

Pitchen
Als coach heb ik leren pitchen, een soort minispeech over jezelf vertellen. Dat moest bij de netwerkbijeenkomsten. In het begin echt super eng één minuut over jezelf praten.

Maak ook eens een pitch over jezelf; schrijf of vertel in één minuut eens over al jouw belangrijke prestaties, je positieve eigenschappen en je vaardigheden. 

Dat geeft enorm veel zelfvertrouwen. Je krijgt inzicht in jezelf wat je kan en wat je doet!

Ga eens oefenen met uitspreken van jouw pitch, gewoon als je buiten loopt, onder de douche staat of staat te strijken. Je zal merken dat je denkt oh ja dat heb ik ook nog gedaan, dit kan ik ook nog.

Onderstaand de video waarin ik nog meer voorbeelden geef.



Kleding
Ook je kleding straalt vaak uit of je zelfvertrouwen hebt.

En dan bedoel ik niet dat je altijd in een mantelpakje met hakkenschoenen moet lopen hoor. Gewoon gaan zoals jij bent, waarin jij je prettig voelt. 


Ik heb een collega coach die begeleidt hondenbazen met hun honden. Haar uitstraling is echt van een hondencoach. Je ziet het aan haar, haar kleding en haar uitstraling. Zij weet wat ze doet en waar ze het over heeft. Zij kleedt zich als hondencoach overal waar ik haar tegenkom. Zij is zo helemaal zichzelf.

Ik vind dat super.

Ook ik heb het geleerd, na mijn burn-out om veel meer zelfvertrouwen te krijgen. Om te weten waar ik sta, wat ik kan, wat ik belangrijk vind, hoe ik kan stralen in mijn eigen zijn, mijn eigen kleding. 

Durf jij het aan om jezelf weer te zijn? Om te pitchen en zelfvertrouwen op te bouwen?

Lukt het jou nu niet alleen, neem dan contact op met mij. Ik kan jou helpen om je zelfvertrouwen terug te vinden. Echt het zal je zoveel meer zelfvertrouwen geven. Jij bent goed zoals je bent en dat mag jijzelf ook geloven!