Zelfvertrouwen betekent ‘het ik oké als ze dit niet doen’.

In plaats van het negatieve WERKSTRESS naar het positieve ZELFVERTROUWEN!

Als je veel werkstress hebt daalt ook je zelfvertrouwen, zoals bedenken dat je niets kan, dat je alles fout doet, je krijgt concentratieproblemen en bent bang om fouten te maken.

Toen ik zelf in mijn burn-out belandde voelde het echt als falen. Als de beer is geveld.
Maar later hoorde ik juist dat mensen die een burn-out krijgen juist de harde werkers zijn, die openstaan voor ontwikkeling en nieuwe taken willen uitproberen!


Zelfvertrouwen opbouwen
Twijfel niet aan jezelf als je veel werkstress hebt, trek op tijd aan de bel. Het ligt niet aan jouzelf het hoort bij de werkstress. 

Wat geeft jou zelfvertrouwen?
· Compliment van een collega?
· Goede beoordeling bij je functioneringsgesprek?
· Schouderklopje van een patiënt/cliënt of zijn familie
· Als je iets gedaan hebt dat je nog nooit gedaan hebt en goed heb opgelost?

Zie de Quote van Pipi Langkous, deze hing tegenover mij op het prikbord van mijn collega:

IK HEB HET NOG NOOIT GEDAAN
DUS IK DENK DAT IK HET WEL KAN!


Waar krijg jij zelfvertrouwen van?
De manier waarop jij naar jezelf kijkt heeft enorme invloed op hoe mensen jou zien. Als je onzeker bent over jezelf, gaan je collega’s dat op een gegeven moment ook denken.

Niet alleen je woorden maar ook je houding straalt zelfvertrouwen uit.

Sporten en je grenzen verleggen geeft ook zelfvertrouwen. Alleen het bewegen al doet iets met je.

Pitchen
Als coach heb ik leren pitchen, een soort minispeech over jezelf vertellen. Dat moest bij de netwerkbijeenkomsten. In het begin echt super eng één minuut over jezelf praten.

Maak ook eens een pitch over jezelf; schrijf of vertel in één minuut eens al je belangrijke prestaties, je positieve eigenschappen en je vaardigheden. 

Dat geeft enorm veel zelfvertrouwen. Je krijgt inzicht in jezelf wat je kan en wat je doet!

Ga eens oefenen met uitspreken van jouw pitch, gewoon als je buiten loopt, onder de douche staat of staat te strijken. Je zal merken dat je denkt oh ja dat heb ik ook nog gedaan, dit kan ik ook nog.

Kleding
Ook je kleding straalt vaak uit of je zelfvertrouwen hebt.

En dan bedoel ik niet dat je altijd in een mantelpakje met hakkenschoenen moet lopen hoor. Gewoon gaan zoals jij bent, waarin jij je prettig voelt. 


Ik heb een collega coach die coacht hondenbazen met hun honden. Haar uitstraling is echt van een hondencoach. Je ziet het aan haar, haar kleding en haar uitstraling. Zij weet wat ze doet en waar ze het over heeft. Zij kleedt zich als hondencoach overal waar ik haar tegenkomt. Zij is zo helemaal zichzelf.

Ik vind dat super.

Ook ik heb het geleerd, na mijn burn-out om veel meer zelfvertrouwen te krijgen. Om te weten waar ik sta, wat ik kan, wat ik belangrijk vind, hoe ik kan stralen in mijn eigen zijn, mijn eigen kleding. 

Durf jij het aan om jezelf weer te zijn? Om te pitchen en zelfvertrouwen op te bouwen?

Lukt het jou nu niet alleen, neem eens een coach! Of ga eens langs bij lezingen of volg een onlinetraining. Echt het zal je zoveel meer zelfvertrouwen geven. Jij bent goed zoals je bent en dat mag jijzelf ook geloven!

PS: Heb je je al aangemeld voor mijn gratis 5-daagse ONLINEtraining ‘Stressbestendig werken’, mijn primeur!

 
Ontspannen groet, 
Sija Dupré 
werkstresscoach