Tijdens mijn coachingtrajecten merk ik dat steeds vaker dat vrouwen streng zijn voor zichzelf.

Streng zijn wat ik tegenkom is:

  • Alles moeten,
  • Hoge verwachtingen hebben van jezelf,
  • Geen tijd hebben voor jezelf,
  • Geen fouten mogen maken,
  • Geen NEE mogen zeggen,
  • Geen hulp accepteren of hulp mogen vragen,
  • Vaak sorry, sorry, sorry zeggen.

Geen tijd en ruimte hebben omdat je heel veel moet van jezelf.

Hierbij mijn FBlive over dit onderwerp:

 

Waarom mag je niet lief zijn voor jezelf?

Heel veel vrouwen hebben zo’n stemmetje in hun hoofd zo van ‘wat zit je hier nu niets te doen’  of ‘nou heb je niets anders te doen’. Mijn eigen coach noemt het altijd het Urkermannenkoor op haar schouders 😊. Is dit herkenbaar voor jou?

Lief zijn blijkt heel moeilijk te zijn! Wel één van de moeilijkste opdrachten die ik geef. Maar wie heeft jou ooit gezegd dat je zo streng moet zijn voor jezelf? Heb je dit met je opvoeding meegekregen of heb je jezelf dat aangeleerd? Mocht je niet lui zijn bijvoorbeeld?

Wat is lief zijn voor jou?

Toen ik eens ging zoeken wat ik hierover allemaal had en even gegoogeld had schrok ik ervan hoe dit onderwerp toch blijkbaar heel erg leeft. Echt schrijnend vond ik het.

Daarom heb ik voor jou een keuze gemaakt en ga ik enkele tips met je delen. (zie ook de video hierover.

Hoe jij lief kunt zijn voor jezelf!

  1. Probeer eens het MOETEN om te draaien naar WILLEN. Moet je het doen of wil je het doen? Zowel thuis als op je werk. Moet je het NU doen of wil je het nu doen?
  2. Hoeveel me-time heb jij op een dag? Schrijf eens op hoeveel tijd jij besteedt aan alle dingen. Een dag heeft nm. 24 uur. Waarvan we 8 uur slapen en 8 uur werken. Wat doe jij met de 8 uur die overblijven?

Schrijf alle taken eens op per dag van de week, met daarachter hoe lang je er over doet. Heb je dan nog wat over voor jezelf? Echt voor jou? Voor dat wat jij leuk vindt om te doen? Als je dit moeilijk vindt bedenk dan eens wat je voeger leuk vond om te doen? Waar kreeg jij energie van?

  1. Wat zal jij graag willen doen in jouw me-time? Ga je dan wandelen, sporten, boek lezen, tv kijken? Wat vind jij nou echt me-time voor jou?
  2. Doe een ademhalingsoefening. Inademen in 3 tellen (waarbij je je buik echt bol voelt worden), uitademen in 4 tellen (lekker leeg) en 3 tellen wachten. Denk daarbij dat je tijdens je uitademing al je zorgen en shit uitademt en nieuwe, super frisse energie inademt. Zodat je ruimte en lucht krijgt. Ga het echt eens uitproberen. Je hoofd leeg en je lichaam vol met frisse en nieuwe energie!
  3. Geef je alleen of kun je ook ontvangen? Is dit voor jou in balans? Of geef je alleen? Daaraan gekoppeld eigenlijk durf en kun jij hulp vragen aan een ander? Die ander wil jou echt graag helpen hoor net zoals jijzelf graag een ander hulp aanbiedt. Wat houdt jou tegen daarin? Waarom is dat niet in balans bij jou? Durf je hier over na te denken?
  4. Zorg goed voor je lijf. Zoals wandelen of fietsen naar je werk. Maar ook gezond te eten. Lief zijn is ook jezelf gezonde voeding geven. Eet je fruit over de dag? Ook als je werkt? Neem je af en toe een glas water? Of mag dat niet van jezelf als je werkt? Zet het eens in je agenda dat je nog water wil drinken vandaag, ook dat is lief zijn voor jezelf.

Je ziet wel dat het allemaal niet groots hoeft, dat lief zijn voor jezelf! Pas eens één tip toe. Zomaar eens een paar dagen om te kijken wat het met je doet.
GA HET DOEN EN GA HET ERVAREN!

Heel veel succes.

Was dit blog voor jou waardevol? Deel dan eens jouw ervaring hieronder? Ik waardeer dat zeer.

Ontspannen groet, 
Sija Dupré

werkstresscoach