Hoe jij de verantwoordelijkheid voor jouw werkplezier kan pakken.

In dit blog geef ik tips hoe jij de verantwoording voor jouw werkplezier weer terug kan nemen en pesten kan aanpakken op de werkvloer.

Vanuit een FB groep die ik volg kwam de vraag: WAAR LOPEN JULLIE HET MEEST TEGENAAN IN DE ZORG? (behalve het personeelstekort). Hierop kwamen onder meer onderstaande antwoorden:

• Negatieve sfeer op de werkvloer

• Slecht onderling overleg/overdracht 

• Geroddel en jaloezie

• Het geklaag over iedereen

• Pesten

• Geen TL en geen functioneringsgesprekken

• Intimidatie door familie
 
Heel vaak leggen we het bij de ander neer en geeft het je werkstress.
Maar wat kan jij er zelf aan doen?
Bekijk hier de FB live over dit onderwerp:


Pesten
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schrijft dat 1 op de 10 mensen het slachtoffer van pesten op de werkvloer is. 

​​Kijk eens naar jouw eigen team. Herken jij het? 

De voorbeelden die hier gegeven worden zijn:

• Zinloze taken uitvoeren

• Opzettelijke verkeerde beoordeling

• Negeren en buitensluiten

• Imiteren, belachelijk maken en grapjes maken over iemand persoonlijk

• Schreeuwen of vloeken

• Fysieke agressie

• Roddelen en jaloezie

Dat pesten op het werk wordt doorgetrokken vanuit de schoolperiode.

Van pesten wordt je machteloos en onzeker!

Wat jij er zelf aan kunt doen

1.       Probeer er direct iets over te zeggen.
Vaak schrik je en weet je achteraf wel wat je had willen zeggen.
Onthoudt dit dan voor de volgende keer.
Stel eens een vraag waarom degene dat over jou zegt of vindt.
 
2.       Zorg goed voor jezelf.
Ga na het werk leuke dingen doen. 
Dat waar je weer energie en weer zelfvertrouwen van krijgt. Dat je weet dit kan ik en hier ben ik goed in.

3.       ARBO regels
Leg het bij je leidinggevende neer (als deze hier niet ook aan mee doet natuurlijk), P&O of een vertrouqenspersoon.
Er zijn ARBO regels voor, zoek die eens op.

4.       Nieuwe baan
Kijk eens rond voor een nieuwe baan. 
Dit zeg ik bijna nooit tegen coachees. Want vaak voelt het als vluchten, maar probeer echt van te voren vast aan jezelf te werken. Hoe kan jij het op de nieuwe werkplek anders doen.

5.       Collega’s
Praat eens met collega’s. Begin met hen die jij vertrouwd en waar je je veilig bij voelt.
Worden zij ook gepest?
Hoe ervaren zij het pesten op het werk?
Misschien kun je het op het werkoverleg laten agenderen door je leidinggevende. 

Vaak is het makkelijk om een mikpunt te hebben. Dan hoef je niet naar jezelf te kijken maar wijs je naar een ander.

Laat jij jezelf pesten? 

​​Pak de regie van je werkplezier. Jij bent zelf verantwoordelijk voor jouw werkplezier. Dat je het leuk hebt op je werk!

Intimidatie

Hoe kun jij met agressie en intimidatie door patiënten/cliënten of familie omgaan?

1.       Bepaal je grenzen
Wat accepteer je en wat echt niet meer. 
​Schrijf het op voor jezelf. 
HIER LIGT MIJN GRENS!​

2.       Agressietraining
Er zijn agressietrainingen waar je met het hele team aan kan deelnemen, of alleen als er geen geld of tijd voor is. 

Wat is de reden van de agressie? Vaak is deze niet op jou persoonlijk gericht zoals pesten. Vaak is er angst, pijn, lange wachttijd of andere reden waarom mensen zo agressief reageren en ben jij net de verkeerde persoon op de verkeerde plek.

Benoem wat je ziet dat er gebeurt. 

​​Ik ga hier niet verder op in, hier zijn goede trainingen voor.


Het komt vrij veel voor merk ik in mijn coaching. Het doet echt iets met je zelfvertrouwen.

Vaak schaam je je er nog voor ook.
Dat is echt niet nodig en daar wil ik je graag mee helpen.
Maak eens een lijstje van wat jij leuk vindt op je werk en wat niet. 

Hoe groot is de negativiteit?

Is dit zo groot dat je blijft of zal je wel weg willen? 

Kun je eventueel een buddy of coach zoeken die jou kan helpen en ondersteunen?

Wat als je niets doet? 

Kun je dan nog werken op die werkplek %FIRSTNAME%?

Heb je nog vertrouwen in jouw collega’s?

Voel je je nog veilig op die werkplek?

Hoe neem jij zelf de verantwoordelijkheid voor jouw werkplezier?

Het speelt dus overal. Vooral als de werkdruk hoog is, zoals in de zorg, is het lontje al wat korter en kun je minder hebben van elkaar. De ene reageert heftiger dan de ander. 

Pak je eigen verantwoordelijkheid en maak het bespreekbaar!

Sija Dupré 
werkstresscoach


PS: Vind je een coach zoeken nog een stap te ver? Mag ik jou dan helpen met mijn online training:? ‘Leer in 3 weken respectvol nee zeggen, zonder schuldgevoel’. Meer info en aanmelden kan op: https://werkstressindezorg.nl/online-workshop-leer-nee-zeggen/