Heb jij dat nou ook dat je op vrijdagavond echt eerst moet ontstressen en het een tijdje duurt voordat je je werk los kan laten? Dit is heel herkenbaar hoor.

Maar heb jij ook al op zondagavond last van werkstress? Dat je eigenlijk al chagrijnig wordt omdat je werk al op je afkomt. Je zit te denken aan:

  • Al het werk dat gedaan moet worden
  • Aan die collega die ziek is en het werk dat verdeeld moet gaan worden
  • Aan die collega die met vakantie is en al het werk dat toch gedaan moet worden
  • Aan die moeilijke patiënt, hoe zal het met haar zijn?
  • Aan die extra taak die je nu eigenlijk deze week moet gaan doen
  • Aan die collega met wie je morgen moet samenwerken en waar je niet zo’n klik mee hebt
  • Aan het feit dat je leidinggevende op vakantie is, nu moet je alles zelf weer oplossen
  • Aan het werkoverleg deze week, pffff weer een extra lange dag
  • Aan die scholing deze week, pfff weer een extra lange dag.
  • Aan die e-learning, die je echt deze week moet doen.
  • Vul je eigen werkstress er nog bij in.

Jammer he dat je zo je weekend gaat afsluiten en vaak slaap je dan ook slecht omdat je hoofd al zo met je werk bezig is.

Hoe kun jij dit zelf aanpakken?

  • Sluit je week goed af, probeer op vrijdagmiddag alles af te hebben. Lukt dit niet plan het dan ook direct in voor de volgende week. Niet alles op één dag maar verspreid over de week. Of draag het over aan een collega die is ook gediplomeerd en kan dit best afhandelen. Ja, ik weet het dit wil je eigenlijk niet, maar jij wil ook niet opbranden door je werk.
  • Ga niet op zondagavond al je mails lezen of naar je rooster kijken, dit geeft al een gevoel dat je met je werk bezig bent en dat hoeft niet op zondagavond. Maandagochtend is dit ook goed, en geeft dit geen goed gevoel dan is mijn advies om liever maandag een half uurtje eerder op te staan dan om je zondagavond te laten verstieren.
  • Probeer niet oordelen op zondagavond. Je weet niet hoe de maandag en de rest van de week gaan verlopen. Alles wat jij in je hoofd haalt hoeft echt niet zo te gaan. Sterker nog het gaat eigenlijk nooit zoals je had gedacht. Laat het los.

    Alles
    wat je aandacht geeft,
    groeit
    ook negatieve dingen,
    probeer ze positief
    te maken

 

  • Ga even mediteren, natuurlijk komt het werk langs en alle dingen die nog moeten. Geef je gedachte een wolkje, laat zo voorbijgaan en zeg tegen deze gedachte dat ze morgen terug mogen komen. Maandagochtend is er tijd genoeg om je druk te gaan maken. Zonde van je zondagavond, dit is nog weekend.

 

PS: Vind jij dit moeilijk om zelf te doen, ik geef jou graag een gratis mini coaching via Skype om te kijken naar jouw mogelijkheden. https://werkstressindezorg.nl