Zelfvertrouwen is de mate waarin men vertrouwen heeft in het eigen kunnen. (wikipedia)
 
Als je veel werkstress hebt kan je zelfvertrouwen dalen, zoals bedenken dat je niets kan, dat je alles fout doet. Je kan concentratieproblemen krijgen en bang worden om fouten te maken. Door hoge werkstress kun je trillende handen krijgen die je juist ook weer onzeker kunnen maken.
 
Wees gerust, je bent niet alleen: heel veel mensen hebben hier last van. 
 
Misschien heb je het idee dat iedereen beter is dan jij, zowel in je werk als privé. Je hebt het gevoel niet waar te kunnen maken van wat anderen van je verwachten.

Maar iedereen is wel eens onzeker hoor. Ik zag het laatst aan mijn eigen coach. Die heeft een megabedrijf en is super goed maar toch zag ik haar onzeker worden toen zijn haar 3-daagse event voor het eerst deed.

25% van de zorgprofessionals ervaren hoge werkdruk, waardoor werkstress ontstaat. Als jij hier één van bent kun je hier ook onzeker van worden. Want waarom heb jij hier wel last van (behoor jij tot de 25%) en je collega niet?

In onderstaande video dit onderwerp besproken


Hoe bouw jij jouw zelfvertrouwen weer op?

Hierbij enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat jij jouw zelfvertrouwen weer op kan bouwen:

# Kom voor jezelf op! 
Wees eens wat liever voor jezelf. Wat vind jij belangrijk? Bijvoorbeeld meer tijd voor je patiënten/cliënten hebben. Helaas heb ik geen toverstokje om jou meer tijd te geven. Jammer hè. 

​​Mijn vraag aan jou is dan, wat is jouw grens? 
Wat accepteer jij nog wel en wat echt niet meer. ​Heb jij die grens voor jezelf? Of zeg jij overal JA tegen? Laat je nog extra werk op je bordje gooien?

Zeg eens wat vaker NEE. NEE tegen anderen betekent JA zeggen tegen jezelf. Of NEE zeggen tegen extra werk = JA zeggen tegen jouw leven (sport, familie, vrienden etc.)

Vind je dit moeilijk? Bouw dan wat tijd in en zeg bij een vraag voor ruiling bijvoorbeeld ‘Ik kom hier later op terug’ of ‘Ik kijk thuis in mijn agenda wat hierin gepland staat’. Dan kun je rustig nadenken en uit de emotie gaan en nuchter NEE zeggen of met een andere oplossing komen.

Vaak denken we dat we dat niet kunnen maken. Maar je zult merken dat als je dit gaat doen, in kleine stapjes, zul je merken dat je collega’s en leidinggevende hier respect voor krijgen.


# Neem je werk niet mee naar huis

Echt wel mijn stokpaardje 😊 
Werk mee naar huis nemen. Dat doet ook iets met je zelfvertrouwen als je ontevreden naar huis gaat. Misschien zelfs vindt dat je vandaag gefaald hebt. Niet alles hebt kunnen doen wat je graag had gewild.

Mijn advies: zodra je je uniform uittrekt leg dan ook je werkstress hier neer. Hangt deze in je hocker, gooi het in de linnenkamer of de KUA. Neem je werk niet mee naar huis. Zeker niet het negatieve. 

​​Want ALLES WAT JE AANDACHT GEEFT GROEIT! Als je het negatieve mee naar huis neemt heb je nog eens een slechte avond en misschien zelfs met je nachtrust als je ligt te piekeren.

Probeer te denken aan positieve dingen van de afgelopen werkuren. 

​​Waar was je trots op, welk leuk gesprek heb je gevoerd, wat voor extra’s heb je kunnen doen voor je patiënt/cliënt, welk compliment heb jij mogen ontvangen vandaag? 

​​ALLES WAT JE AANDACHT GEEFT GROEIT! Als je het positieve aandacht geeft heb je een fijne en ontspannen avond en kun je misschien wel goed slapen.

Ik zie dat steeds meer zorgprofessionals in de afdelingsapp zitten. Super communicatiemiddel om zoveel mogelijk collega’s te bereiken. Daar zul je mij niet over horen. 

​​Mijn advies is: zet in ieder geval je geluidjes uit. Maak met jezelf de afspraak wanneer jij wilt kijken hierop. Zeker als je vrij bent. Vaak lossen problemen ook wel op zonder dat jij je ermee bemoeid. 

​​Natuurlijk hoeft dit niet altijd. Maar als jij voelt dat jouw emmer gaat overstromen wees dan lief voor jezelf, bepaal je grenzen en maak afspraken waar je je ook aan wilt houden.  Het kan je onzeker maken als je deze grens niet hebt voor jezelf. Dan denk jij dat je altijd met je werk bezig moet zijn.

Werk en privé in balans brengen! Zet af en toe je telefoon of lap top uit. Als je nog wat moet doen, plan dit dan in en laat het daarna los.
Maak op het werk duidelijk dat jij niet bereikbaar bent in je vrije tijd. Dat je deze tijd nodig hebt om op te laden. Dan hebben zij geen verwachtingen van jou. THUIS IS VOOR THUIS.


# Eet gezond en slaap goed

Als je lijf gezond is en je een goede nachtrust hebt gehad voel je je veel zekerder van jezelf. Ga lekker kunt sporten en doe de dingen die jou ontspanning geven en waar jij blij en gelukkig van wordt. Dit geeft veel zelfvertrouwen.

Je mag best kritisch naar jezelf kijken. 

​​Maar bedenk dan ook wat kan ik wel goed. Waar ben jij trots op? Welke vaardigheden van jezelf waardeert jij? Kijk niet teveel naar die ander. Jij bent die ander niet en juist samen zijn jullie een goede team.

Zelf heb ik tijdens mijn opleiding ook het kernkwaliteitenspel doorlopen. En echt het was voor mij een eye opener. Nu kan ik er goed mee omgaan en kan ik af en toe gewoon zeggen ‘oh dat is niet mijn kwaliteit’ of ‘ik heb andere kwaliteiten’. 

​​Jij bent jij en je bent goed zoals je bent met alle kwaliteiten.

# Andere baan

Als je onzeker wordt doordat je gepest wordt of het gevoel hebt dat je niet gewaardeerd wordt in het team. Kijk dan eens uit naar een andere baan. Waar jij gewaardeerd wordt om wat jij kan en wat jij doet. 

​​Ik had een collega die wegging omdat haar zelfvertrouwen steeds verder wegzakte en ze zei tegen mij dat ze al in het sollicitatiegesprek haar eigenwaarde weer terugkreeg. Dat ze de waardering al voelde. Zo jammer voor de organisatie maar zo fijn voor haar. Ik gunde het haar van harte om weer zelfvertrouwen en werkplezier te krijgen.

# Zoek professionele hulp

Ik heb het zelf ervaren in het jaar voorafgaand aan mijn burn-out dat ik mij een roepende in de woestijn voelde. Dat ik niet wist wat mij overkwam en mij erg onzeker voelde.

Als werkstresscoach kan ik je echt helpen met het herstellen van je zelfvertrouwen. Je weer lekkerder in je vel laten zitten.

Met elkaar te kijken wat jouw kwaliteiten zijn en hoe je dit kan laten zien.

Weer leren focussen. En al die items aan te pakken die jou nu werkstress geven.

Wil jij eens met mij sparren zodat ik jou persoonlijke tips kan geven? 

​​Plan dan een gratis online ontstress- sessie in. Klik op de link voor meer info en je aan te melden: https://werkstressindezorg.nl/gratis-online-ontstress-sessie/