Je kent vast wel het gevoel dat het je te veel wordt. Het thuisfront, werk, ouders en familie; iedereen vraagt om je aandacht. Dat maakt dat je het druk hebt. Als daar nog een torenhoge werkdruk bijkomt en je geen nee kunt zeggen dan heb je grote kans dat je stress krijgt.

Stress
Stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Als dit een korte periode duurt, is dat niet erg. Maar als je langdurig stress ervaart, niet meer kan ontspannen dan bouw je een ‘hersteltekort’ op.

Weet je dat ongezonde stress ook levensbedreigend kan zijn? Een hartinfarct, hart- en vaatziekte en hoog cholesterol kunnen allemaal voortkomen door ongezonde stress. Dit weet ik uit eigen ervaring. Door mijn werkstress kwam ik bij een cardioloog terecht.

Verander je toekomst en pak je stress vanaf nu zelf aan.
Ik heb mijn e-book herschreven, de oude was 1100 keer gedownload, natuurlijk weet ik dat je deze waarschijnlijk heb gedownload, misschien ook nog even doorgelezen en opgeslagen of uitgeprint maar verder misschien weer bent vergeten 😊. Herkenbaar hoor, niets menselijks is mij vreemd. Zo handel ik ook regelmatig.

Daarom wil ik je attenderen op mijn herschreven e-book. Hierin staan 5 manieren om anders met werkstress om te gaan. Want niet iedereen is hetzelfde en ook niet iedereen heeft dezelfde aanpak. Vandaar mijn 5 manieren.

Bij iedere manier heb ik zeker 10 tips bijgevoegd, dus in het hele boek staan wel 50 tips. Waarom zoveel? Omdat iedereen nu eenmaal anders is.

Neem eens één tip en ga deze een week lang uitproberen. Lukt het niet probeer het dan eens een maand uit. In de waan van de dag, bij werkstress, is het nu eenmaal moeilijk om iets nieuws uit te proberen en stap je vaak toch weer in je oude patroon. Heel begrijpelijk. Wees niet te streng voor jezelf. Morgen is er weer een nieuwe dag en misschien lukt het dan wel. Plak je tip eens op je spiegel in de badkamer zodat je deze iedere ochtend weer ziet als je je tanden staat te poetsen.

Zo verander je je toekomst!

  1. Ga het anders doen.
    Klinkt zo heel flauw maar het is echt zo. Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. Ook als je na een burn-out of kort ziekteverzuim door stress weer op de werkvloer terug keert. Wat ga jij anders doen om geen werkstress meer te ervaren. Hard werken is helemaal niet erg, je hoeft er echt geen werkstress van te krijgen.Wat je kan oplossen, los het dan op!
    Kun je het niet oplossen, ligt het buiten je invloedsfeer, laat het dan los!
  2. Neem een lunchpauze.
    Ja ik weet het echt het is mijn stokpaardje. Het is werkelijk heel belangrijk om je hoofd leeg te maken en te resetten van stress. Het liefst even naar buiten met een collega. Niet over het werk praten maar daarover, waar jij energie van krijgt. Bijvoorbeeld je vakantie, het weekend, iets leuks dat je gedaan hebt of nog gaat doen. Het geeft je energie.
  3. Let eens op je ademhaling.
    Haal zelf dat bakkie koffie of een kopje thee. Terwijl je staat te wachten tot het doorloopt of tot het kookt, ga je op je ademhaling letten. 4 tellen in, 4 tellen uit en 4 tellen vasthouden. 12 tellen en dat twee of drie keer. Dit maakt ook je hoofd leeg.Trouwens ik kreeg een tip van een collega van jullie, die aangaf dat zij zich altijd stond op te vreten als ze moest wachten op de washandjes die de magnetron ingaan om warm te worden, deze tijd gebruik zij nu om op haar ademhaling te letten. Super dat iemand mij zo herinnert. Daar doe ik het voor hè. Om jullie te helpen om geen stress meer te ervaren!
  1. Ontspannen thuis zijn.
    Wanneer je thuis komt en je merkt dat je werk nog heel erg in je hoofd zit. Luister dan eens naar ontspannen muziekje. Ik zoek altijd een zen muziekje op, op mijn telefoon, oortjes op en even nergens aan denken. Ook dolfijnen muziek doet het goed bij mij. Ga eens uitproberen waar jij van kan ontspannen om het werk los te laten als je thuis bent. Zomaar een paar minuutjes hoor.
  2. Ga wat meer relativeren.
    Hoor wie het zeg, ook ik heb daar nog wel last van hoor. Dat je direct in de emotie schiet als er iets gebeurt. Het je persoonlijk aantrekt. Ga relativeren, ga accepteren dat het is wat het is. Accepteer je werkstress, stop met vechten. Zie ook mijn eerdere blogs over vechten, vluchten of bevriezen. Het kost zoveel energie. Gebruik deze energie voor leuke dingen, daar krijg je nog meer energie van ook.
  3. Slaap voldoende.
    Ga in ieder geval op tijd naar bed ook als je niet makkelijk in slaap valt. Slaap je niet dan rust je toch. Niet piekeren natuurlijk. Probeer dan even een zen muziekje op je oortjes te zetten, om te kunnen ontspannen of ga tellen van 1 tot 10 en terug. Telkens als je merkt dat je toch weer aan het denken bent begin je weer overnieuw met 1. Zonder oordeel, het is een gedachte en morgen mag hij terugkomen, nu niet, nu tel je 😊.
  4. Sluit je werkdag bewust af.
    Draag over wat je over kan dragen en schrijf op wat je morgen niet wil vergeten. Laat het daarna los. Als je naar buiten stapt bedenk dan wat je leuk vond vandaag, van wie je een compliment heb gekregen. Welke waarde geef jij je dag? Positief! Alles wat je aandacht geeft groeit, laat dat dan positief zijn.

Dit zijn enkele tips uit mijn nieuwe e-book. Ik heb ook nog vele anderen hierin weggeschreven.

Bijvoorbeeld over wandelen. Tijdens mijn burn-out heb ik zoveel gehad aan wandelen. Ik kon mij helemaal niet meer concentreren, dus niets lezen ofzo. Ik heb een hond, dus ben ik lekker gaan wandelen. Heerlijk om bewust je hoofd leeg te maken.

Ook nu wandel ik nog 2x per dag een uur, wil je eens meewandelen met mij? Neem dan contact op met me.

Zelfvertrouwen, daarover heb ik ook geschreven in mijn e-book. Stress zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen wegvloeit. Hoe kun je anders met stress omgaan en weer je zelfvertrouwen terugkrijgen?

Gebruik bijvoorbeeld geen woorden als: altijd, nooit, niets, alles dat zet jezelf op slot. Het leven, ook je werkzame leven is niet wit of zwart er zit nog een heel groot grijs gebied tussen.

Accepteer eens een compliment, natuurlijk hoort het bij je werk maar als iemand jou een compliment geeft, geeft hij/zij het echt aan jou. Omdat jij het gedaan hebt en deze persoon hier blij mee is. Zeg eens gewoon dank je wel en laat het binnenkomen. Ontvang het compliment en zeg vanuit je hart dank je wel. Jij bent jij en niet iemand anders hè.

Het laatste hoofdstuk gaat over mindfulness. Mindfull worden bij stress. Zelf vond ik het heel erg moeilijk, zeker als je al diep in de stress zit. Ik heb het geleerd dus jij kan het echt ook leren. Lees eens in het e-book enkele tips die ik geef hierover.

Bijvoorbeeld mindfull wachten. Niet direct je telefoon pakken als je in een lange rij bij de kassa staat. Ga eens kijken, luisteren en ruiken. Zonder oordeel. Gewoon vervelen 😊

Een hele goede tip is ook nog: werk met focus, geef alles wat je doet 100% aandacht en niet alles een beetje op de automatische piloot. Dit is een hele moeilijke hoor om uit te gaan proberen maar werkt als een jekko. Iedere taak die je doet met 100% aandacht doen, dus ook iedere storing, zoals telefoon of een vraag, met 100% aandacht behandelen en dan weer terug naar je taak met 100% aandacht. Dit geeft zoveel lucht en zo veel meer werkplezier! ECHT WAAR! Natuurlijk ben je aan het einde van je werkdag hartstikke moe van het harde werken, maar je hebt geen stress gekregen.

Als je moe naar huis gaat misschien met de fiets of in de auto, met een lekker muziekje, dan voel je vaak de moeheid er al uit vloeien.  Soms s ’avonds even gaan wandelen voor je naar bed gaat en je slaapt weer goed en je moeheid is weer weg. Heel anders dan stresserig thuiskomen en naar iedereen snauwen en op de bank ploffen en piekeren als je naar bed gaat.

Zo verander jij je toekomst.

Wil jij eens met mij sparren over jouw werkstress?

Plan dan een gratis online ontstress-sessie met mij.

Tijdens deze gratis sessie ga ik in op de items waar jij tegenaan loopt en geef ik je hiervoor persoonlijke tips. Die jij direct de volgende dag kan toepassen op je werk! Klik op deze link om je aan te melden: https://werkstressindezorg.nl/gratis-online-ontstress-sessie/