Waar krijg jij werkstress van?

Deze vraag heb ik uitgezet in een FB-groep en kreeg het volgende antwoord:

  • Gebrek aan kennis van collega’s
  • Teveel zelfsturing
  • Collega’s zijn met andere taken bezig
  • Bewoners/patiënten zijn niet niet prio 1
  • Pesten op de werkvloer
  • Manipuleren
  • Onderbezetting

Het eerste waar ik aan dacht, tuurlijk krijg je hier werkstress van, je wordt gefrustreerd.

Maar juist de meeste onderwerpen hiervan liggen buiten jouw invloed.

Wat kan jij er dan aan doen om meer werkplezier te krijgen?

Vaak merk ik dat je mee gaat in de sfeer. Zelf zeg ik altijd en heb het ook op mijn website gezet: Ik ga niet meehuilen met de wolven in het bos. Ik weiger om mee te gaan in de negatieve sfeer.

Een ander kun je niet veranderen, alleen jezelf. Dus wat kan jij eraan doen om wel weer meer werkplezier te krijgen?

Bedenk dan eens

  • Waarom heb je dit vak gekozen?
  • Waarom wilde je in de verzorging/verpleging
  • Waarom heb je deze baan gekozen?

Schrijf het eens op wat jij belangrijk vindt in je vak en je baan? Maak het helder voor jezelf.

Schrijf daar ook eens bij waar jij gefrustreerd van wordt en weeg het tegen elkaar af.

Balans

Is dit in balans voor jou? Schiet de positiviteit er toch nog bovenuit uit? Zo niet kijk dan of deze baan nog bij je past of dat je misschien een andere zorginstelling wil zoeken waarbij je opnieuw kunt beginnen in dit voor jou mooie vak. Let wel op: Je neemt jezelf mee hè. Mijn advies is dan altijd; werk eerst aan jezelf zodat je in een nieuwe baan niet in dezelfde valkuil stapt 😊

Zie je nog wel positiviteit, wat ga jij dan vanaf nu anders doen? Stap uit je slachtofferrol, deze past niemand! Het verpest je hele leven, niet alleen je werk.

Probeer het te accepteren. Kijk naar je eigen kwaliteiten en kennis. Hou het op peil en spreek je klagende collega eens aan en kijk hoe jullie weer positief kunnen worden.

Energie

Waar krijg jij energie van? Zoek eens naar mogelijkheden om die energiegevers zoveel mogelijk te doen. Misschien kan je elkaar aanvullen. Ieder heeft zijn eigen kwaliteiten.

Geef elkaar eens een compliment, dat geeft ook positiviteit. Vraag eens aan een collega hoe zij dingen doet die jij moeilijk vindt, iedereen vindt het leuk om kennis en ervaring te delen. Zo kun je een ander ook in zijn kracht zetten en je leert er zelf ook van.

Houdt eens een dankbaarheidsdagboekje bij. Zodra je naar buiten loopt uit je werk bedenk dan wat er vandaag leuk was. Waar je energie van hebt gekregen, waar je vrolijk van werd. Zo breng je positiviteit in je eigen werk en leven. Krijg je weer plezier in je werk en je leven!

Leer NEE zeggen tegen de dingen waarop jij leegloopt. Zowel op het werk als in je privéleven. Om jezelf weer in balans te krijgen, om weer werkplezier te krijgen.

PS: Vind je NEE zeggen moeilijk, meld je dan aan voor de online training: Het geheim van stressbestendig werken; Leer NEE zeggen zonder schuldgevoel in 3 weken!