Ieder jaar nam ik me voor om dat ontspannen gevoel nu eens mee te nemen na mijn vakantie en het heel anders te gaan doen. En echt na één of twee dagen als collega’s dan vroegen hoe was je vakantie dan zat al helemaal weer in de werkstress.
Wat is dat toch? Daarom hierbij 10 tips om de ontspanning zo lang mogelijk vast te houden. En natuurlijk zullen ze niet alle 10 bij jou passen 
of zit je in de “ja maar” bij ons kan dat niet modus probeer er dan toch eens eentje uit.


10 tips om je vakantieontspanning zo lang mogelijk vast te houden.

Wil je de  videostream bekijken klik dan op de foto.



Tip 1) Zet een vakantiefoto waarop jij heel ontspannen bent op je screensaver van je bureaublad van je laptop of pc op het werk. Mag dit niet, bij ons in het ziekenhuis kan dit niet meer nm, zet deze foto dan als opstartfoto op je mobiel. Zodat je telkens ziet; oh ja dit gevoel was heerlijk en wil ik heel graag vasthouden.


Tip 2) Plan tijd in om te gaan starten. Juist van tevoren terwijl je nog in de ontspanning zit. Echt niet alles hoeft de eerste dag direct weer in je hoofd te zitten. Of niet alle mails hoef je direct gelezen en beantwoord hebben. 


Dat was echt mijn valkuil voor mijn burn-out. De eerste dag was ik alweer zo gestrest van alle mail en van alles wat ervan mij verwacht dat ik direct mijn ontspannen gevoel weer kwijt was. En weet je wat ik daarna deed? Ik nam helemaal geen “echte” vakantie meer op. Ik ging dan maandag en dinsdag werken en nam de rest van de week vrij om andere dingen te doen. Alleen maar uit zelfbescherming dat alles niet zo erg opliep. Natuurlijk achteraf gezien niet heel erg handig, want dan ontspan je niet echt. Vind ik nu hè, toen leek het een prima oplossing. 


Mijn advies is; neem in ieder geval ruim de tijd om weer bij te komen met je werk. Je mag best een tijdje het excuus gebruiken “nee dat weet ik niet (of heb ik nog niet gelezen), ik ben nm. net terug van vakantie en ben nog niet bij met alles”. Ga het maar eens uitproberen 😊



Tip 3) Laat je bijpraten door een collega, plan dit gesprek liefst al voor je vertrek. Zo kom je er langzaam in en kun je zelf vragen stellen die voor jou van belang zijn.


Tip 4) Neem een lunchpauze. Jaja ik weet het, het is echt mijn stokpaardje. Maar je zult merken dat je de ontspanning langer kan vasthouden als je een lunchpauze neemt en met een collega praat over je vakantie. Liefst even naar buiten gaan en even ontspannen. Lukt dit echt niet, sommige lunchen met de patiënten, probeer dan later op de dag nog een rondje te wandelen.

Tip 5) Ga op tijd naar bed. Hiermee bedoel ik neem voldoende nachtrust. Straks in september barst de drukte van sport en school en alle dingen die je moet doen weer los. Ontspan op jouw manier voor je gaat slapen. Lukt het wandelen niet eerder op de dag, doe dit dan voordat je naar bed gaat een ½ uurtje. Je zult merken dat je meer ontspannen in slaap valt.


Tip 6) Maak een aantal nieuwe regels met jezelf. Pak de regie. Maak een lijstje wat je nog wel wil doen en wat je kunt skippen. Hang dit lijstje ergens zichtbaar op zodat je het telkens ziet. Bijvoorbeeld op je spiegel als je je tanden gaat poetsen. 


Tip 7) Geef je grenzen aan. Wat vind jij belangrijk in je werk? Hoe hou jij de vakantieontspanning langer vast? Schrijf eens op wat je energie geeft en wat lekt er altijd energie bij jou? Kun je dit keren en positief inzetten? Bedenk vast van tevoren welke grenzen voor jou belangrijk zijn na je vakantie. Ja het lijkt vreemd om juist nu al met je werk bezig te zijn. Toch zal het je echt helpen om de ontspanning terug te pakken als je weer in de werkstress schiet.


Tip 8) Oefen met nee zeggen. En ja ook dit is een stokpaardje van mij. Ik geef hier regelmatig workshops over. Echt heel belangrijk om nee te leren zeggen, met respect naar je LG en collega’s en met liefde voor jezelf. Lukt dit niet direct oefen dan eens met een tussenoptie. Zeg niet direct ja als je gevraagd wordt extra te werken, je dagen te ruilen of een extra taak te doen. Neem een tussenoptie door te zeggen dat je hierover na moet denken en er later op terug komt. Schrijf voor jezelf op wat een ja je oplevert en wat een nee kost. Wat had je je partner, kinderen, vriendin beloofd die dag of zal je gaan sporten? Juist een gezond lichaam is heel belangrijk om in de zorg te kunnen werken. 


Tip 9) Wat is jouw balans werk-privé? Deze tip sluit goed aan op de vorige. Denk eens na over je eigen balans. Wat vind jij in balans? Wat wil jij graag? Hoeveel uur wil jij maximaal overwerken? Hoe flexibel wil jij zijn als het om ruilen van dagen gaat. Let wel: ik zeg niet dat je overal nee op moet of gaat zeggen natuurlijk. Zo ben je niet en zo word je nooit ook. Wat wel belangrijk is om het ontspannen vakantiegevoel vast te houden is om hier alvast over na te denken. Welke dag of dienst is voor jou heilig? Om welke reden? Hou dit in gedachte als je weer eens je balans kwijt bent. Voor je in de stress schiet kun je hier weer op terugvallen. Iedere dag geeft een nieuwe kans om de balans te vinden en te behouden.


Tip 10) Ga naar het strand. Voor mij echt heel belangrijk. De wind door je haar, de branding in je hoofd die alles “schoon” spoelt. Even alle stress eruit. Als je weer terug loopt door de duinen en de branding valt stil, dan heb je ook werkelijk de stilte in je hoofd en het ontspannen vakantiegevoel terug. Als ik dit op zondag doe heb ik maandag het idee dat ik echt even vakantie gehad heb.


Ik ben benieuwd of je één van mijn tips kan toepassen en het ontspannen gevoel wat langer kan vasthouden. Wil je dit delen met mij dat kan door een reactie te schrijven hieronder of je eigen tip te delen met de lezers.


Want vergeet niet het is jouw leven, jouw werk en jouw passie. Jij maakt de keuzes die goed voor jou zijn en niemand anders.

Ontspannen groet, 
Sija Dupré
werkstresscoach