Hoe jij de balans kunt houden tussen werk en privé - Werkstress in de zorg

werkstress

Balans werk en privé ik heb er al vaker over gesproken en het blijft een groot issue bij mijn coaching trajecten op werkstress.

Iedereen heeft een andere balans namelijk. Wat voor de één teveel is kan de ander er best nog bij hebben.

Dit komt onder andere door:

  1. Hoe ervaar jij de werkdruk?
    – Voel je deze constant in je nek hijgen?- Ben je nooit tevreden als je naar huis gaat?- Heb je het idee dat je nog zo veel had willen doen en het niet is gelukt?- Krijg je er echt stress van?

En dan bedoel ik de lichamelijke klachten als concentratieproblemen, hoofdpijn, hartkloppingen, spierpijn, rugpijn of andere spierspanningen.

Maar ook de algemene klachten als piekeren, slecht slapen, vermoeidheid, snel boos of geïrriteerd zijn en eigenlijk weinig werkplezier meer ervaar.

  1. Hoe zijn jouw privé omstandigheden?
    – Kun je uitrusten als je thuis komt of moet je direct weer aan de bak?- Heb je misschien ouders waarvoor je mantelzorger bent?- Loopt je relatie niet zo als jij zou willen of is deze misschien net ontploft waardoor- Je misschien financiële problemen hebt en juist extra zal willen werken.

Dit alles zorgt ervoor dat iedereen een andere balans heeft tussen werk en privé.

En niemand anders dan jij kan deze aangeven en bewaken.

Loyaliteit

Want natuurlijk wil jij best hard werken in je functie. Je weet dat dit ook van jou verlangd wordt en je bent graag loyaal aan je patiënten, cliënten of bewoners. Daarvoor heb je dit werk gekozen toch?

Maar dan wel graag als je naar huis gaat er ook voor thuis kunnen zijn. En niet telkens op je telefoon en in de afdelingsapp, willen kijken. Je wilt je collega’s niet teleur stellen.

Of nog erger toch de afspraak met je vriendin, dochter of moederweer afzeggen terwijl je had beloofd om lekker te gaan shoppen.

Ja waar is de balans en nog belangrijker hoe geef jij het aan?

 

Jij bent aan zet als het gaat om balans.

Alleen jij weet wat jouw balans is. Zo niet gaat daar dan naar op zoek. Dit hoeft echt niet moeilijk te zijn. Pak een pen en papier.

Maak 2 kolommen. In de eerste zet je wat je echt niet meer wil en in de tweede schrijf je wat je niet erg vindt om (extra) te doen. Met andere woorden waar krijg je nog wel energie van en waar echt niet meer?

Als jij dit helder opgeschreven hebt en hier ook echt achterstaat gaat dit dan ook ventileren op je werk.

Geef door aan je leidinggevende en de roosteraar wat jij echt niet meer wilt. Waar ze jou echt niet meer voor hoeven te benaderen. Hou dit ook een tijdje echt vol. Later kun je altijd nog eens overstag gaan, maar doe dit niet direct.

Als ze het toch proberen kun je bijvoorbeeld zeggen:

‘Ik zeg nee voor nu, maar laat het je weten als het verandert’ of
‘Sorry maar dit is niet iets voor mij’

Zie ook onderstaande FBlive  waarin ik dit verder uitleg.

Dit hoeven geen grootse dingen te zijn.

Zelf heb ik jarenlang niet op woensdag gewerkt. Eerst was dit voor de kids die s ’middags nog vrij waren en later voor mijn ouders die ziek werden en wisten dat ik vrij was op woensdag dus alle artsen bezoeken werden op de woensdag gepland.

Het geeft jou balans tussen werk en privé zodat jij weer rust krijgt en tijd om de dingen te doen waar jij energie van krijgt.Weer de leuke vriendin, partner, dochter of moeder bent die doet wat ze beloofd.

PS: In een gratis online coaching sessie adviseer ik jou persoonlijk hoe jij de balans kunt houden. Meer info of aanmelden klik op deze link: https://werkstressindezorg.nl/gratis-online-ontstress-sessie/

Online houdt in dat je van mij een link krijgt waarmee jij direct kunt inloggen met de PC, lap top of telefoon en zien wij elkaar ook tijdens het gesprek. Een soort van skypen eigenlijk.