Code rood in de zorg. RTL nieuws berichtte hier van de week over.

Overal in de zorg groeit het tekort aan personeel. Dit heeft gevolgen voor de zorg en de patiënten, maar ook voor de medewerkers zelf. Onderzoeksjournalist Caroline van Soelen onderzoekt welke invloed het tekort heeft op de dagelijkse zorg, de werkvloer en hun thuissituatie.

Vandaar dat ik deze week tips uitdeel hoe jij de balans kunt houden tussen werk en privé.

Want let wel de dag heeft 24 uur.

Waarvan je 8 uur slaapt, 8 uur werkt en 8 uur vrij bent.

Natuurlijk heb je voldoende te doen in die 8 uur vrij, vaak met huishoudelijke taken en sociale aangelegenheden.

Hoe hou jij die 8 uur voor jezelf?

Hoe stel jij de grens op je werk om niet teveel over die 8 uur heen te gaan? Laat je het gebeuren of ben je erop voorbereidt?

Misschien heb je een standaard zin die je zegt als er teveel werk op je af komt. Ik geef vaak als advies om te zeggen ‘ik kom er later op terug’, ‘ik moet even kijken of het er wel bij kan’.

Heb jij een prioriteitenlijstje waar je allemaal al aan moet voldoen? Wat je echt niet af kan zeggen. Zonder dat je direct allerlei schuldgevoelens krijgt.

Geef jij het aan als je het te druk hebt? Want als jij ook nog eens gaat omvallen is er nog meer personeel tekort. Vaak vergeten we dat en willen we er zijn voor onze ook drukke collega’s, ook de cliënten, patiënten en bewoners wil niet in de kou laten staan.

Als jij te vaak over je grenzen heen gaat, te vaak dingen doet die je eigenlijk niet wil doen. Dan ga jij omvallen, daar ga je ziek van worden! En niets menselijks is mij vreemd hè. Ik heb het zelf allemaal ondervonden. Vandaar is mijn missie ontstaan om jullie te helpen om niet om te vallen, om wel je grenzen te leren stellen.

Hoe jij de balans houdt tussen werk en privé

1) Hou je werk op je werk
Hoe vaak neem jij je werk toch mee naar huis? Probeer het daar te laten waar het hoort.
Als jij je uniform uittrekt en in de hocker gooit, gooi daar dan ook je werk(stress) neer.

2) Doe mindfull oefeningen
Als het lukt een paar ademhalingsoefeningen op het werk. Maar ook als je naar huis rijdt in de auto of op de fiets, kijk eens om je heen en adem eens flink 3 tellen in, 4 tellen uit en 3 tellen wachten. Je kunt ook meegalmen met de muziek in de auto, dit geeft ook ruimte.

En als je boodschappen gaat doen en je moet wachten bij de kassa, erger je dan niet maar doe een mindfull oefening. Kijk eens om je heen naar de andere klanten of de kassière. Wie staat er voor of achter je en wat doen ze. In plaats van direct je telefoon weer te pakken en midden in de hectiek te duiken.

3) Ga van moeten naar willen
Wat moet je allemaal en wat wil jij van jezelf? Natuurlijk kan dit niet bij alles maar je zult merken dat het echt wel kan. Moet het erbij en wil jij dit ook?

Ook thuis, heel vaak moeten we veel van onszelf. Thuis komen en direct de was aangooien, eten koken etc. Maak bewust de keuze of je het nu wilt of dat het morgen ook kan of straks.

4) Hou een goede balans tussen inspanning en ontspanning
Wij weten allemaal dat je hard moet werken in de zorg. Maar van hard werken krijg je in principe geen stress, je wordt er alleen maar moe van. Heel vaak zijn het randverschijnselen waar wij ons aan ergeren waar we stress van krijgen. Dit hoeft niet hè.

Op het werk inspanning voor 8 uur leveren, probeer dan de tijd thuis te ontspannen. Of in ieder geval dat gaan doen waar je weer energie van krijgt.Balans tussen inspanning en ontspanning.

5) Plan rust in je agenda
Ik merk regelmatig dat als mensen vrij zijn ze dan de agenda volplannen met allemaal moetjes.

Herken jij dat ook?

Dan adviseer ik je om eens een kruis in je agenda te zetten, niets af te spreken. Het geeft rust in je hoofd en je zal zien dat het een leuke, gezellige en vaak ook productieve dag wordt. Het geeft een heerlijk gevoel als je dan terug kijkt op deze dag. Je krijgt er energie van en als je je vrije uren helemaal vol plant voel je de energie al wegstromen als je alleen maar in je agenda kijkt.

Lief voor mezelf zijn, dat mag jij ook. Dit is echt niet egoïstisch hoor, wat ik dan vaak terug hoort. Jij kan de keuze zelf maken.

6) Zeg eens wat vaker NEE!
Ja ik weet het ook mijn stokpaardje. Nee zeggen tegen een ander betekent JA zeggen tegen jezelf. Op 20 januari geef ik hierover een Masterclass waarbij ik 10 gouden tips deel hoe jij NEE kunt zeggen. Kijk vast op de pagina: https://werkstressindezorg.nl/masterclass-gouden-tips-om-nee-te-leren-zeggen/

Balans tussen werk en privé is echt een manier van leven. Je zult het jezelf moeten en willen aanleren. Af en toe lief zijn voor jezelf en balans creëren tussen inspanning en ontspanning. Wat is je grens, wat zijn jouw prioriteiten, wat wil je wel en wat wil je absoluut niet meer doen.

We beschermen eerder onze collega’s dan onszelf.

Dit waren mijn tips weer voor nu. Sommige zijn echt open deuren die ik alleen wat verder opendoet voor je. Die je in de waan van de dag weer even vergeten was 😊 Doe eens iets in je zak wat jou eraan herinnert dat je even een pas op de plaats gaat zetten. Weer even je energielevel opladen om daarna weer door te gaan. Heb jijzelf nog tips voor je collega’s plaats ze dan hieronder in het reactieveld.