Hoe je piekeren kunt stoppen….. - Werkstress in de zorg

 

Het harde werken tijdens deze Corona crisis en de lange diensten die je draait zorgen ervoor dat je uitgeput bent geraakt.

Je maakt de vreselijkste dingen mee en wil thuis toch wel de leuke en ontspannen moeder en partner zijn. Maar je rugzak zit zo vol. Je hebt zoveel beelden in je hoofd en je krijgt je hoofd amper leeg. Je voelt je zelfs gegijzeld door Corona angst, besmetting en doodgaan.

 

Tijdelijke oude functie oppakken

Veel vrouwen die ik spreek uit de zorg, pakken tijdelijk toch weer hun oude functie van verpleegkundige of verzorgende op. Heel fijn natuurlijk want er zijn veel handen aan het bed nodig nu.

Maar waarom ben jij destijds gestopt?

En voel je deze frustratie nu ook weer opkomen naast de drukte en de onrust en misschien ook onzekerheid, die je ervaart?

Ik hoorde van een coachee, die nu tijdelijk weer op de IC is gaan werken, dat zij een negatieve opmerking kreeg Je loopt in het blauw maar ik heb weinig aan jou’.

 Lekker dan. Zij heeft de keuze gemaakt om tijdelijk terug te keren, om  patiënten te kunnen helpen en juist die collega’s die overlopen, te helpen ontlasten. En dan krijg je zo’n opmerking.

Nou die hakte erin natuurlijk.

Die collega had waarschijnlijk ook een kort lontje maar toch enig respect voor elkaar mag je wel verwachten toch?

Piekeren

Het is een moeilijke tijd en er zijn zat zaken in deze crisis waar je je druk en bezorgd over maakt en waarover je loopt te piekeren.

Je wilt dit niet maar het neemt gewoon bezit van je.

 

Keuzes maken

Maar weet je……. dit is ook de tijd om je eigen keuzes te maken. Om zelf de regie te pakken van jouw werk en jouw leven.

Nu ontstaan er nieuwe normen en waarden, ook bij jou. Je kunt niet meer terug naar de tijd voor Corona. Maar je kunt wel je eigen keuzes opnieuw maken.

Als je zaken niet los kunt laten in deze crisis raak je gefrustreerd.

–> En frustratie kan leiden tot stress. –> En langdurige stress kan leiden tot een burn-out. En dat wil je uiteraard voorkomen!

Wat jij kunt doen

Het is allereerst goed om te bekijken waar je zelf invloed op hebt.

Dus wat kun jij zelf veranderen? Het kan iets vanuit jezelf zijn, maar kan ook iets in het werkproces zijn. Ga daarmee aan de slag.

Loslaten en accepteren zorgt ervoor dat je weer energie krijgt.

Zoals de Dalai Lama er eerder over zei:

“Het is niet hetzelfde als jezelf neerleggen bij, maar niets doet je meer energie verspillen dan jezelf verzetten en vechten tegen een situatie die je niet kunt veranderen.”

Loslaten en accepteren is een groot goed als je nu werkt in de zorg. Er is zoveel hectiek en er zijn zoveel zaken waar je zelf echt geen invloed op hebt.

Loslaten en accepteren, beide doe je niet meteen van de één op de andere dag, maar je kunt beide vaardigheden wel eigen maken.

Mijn advies aan jou: pak de keuze om te accepteren dat je het wilt loslaten.

Ontspannen groet,
Sija Dupré
werkstresscoach

PS: Kun je hulp gebruiken met loslaten?

Dan heb ik een waardevolle korte online training voor jou ‘Loslaten doe je zo! Met een geweldig stappenplan om los te laten en te accepteren.

Normaal € 37.- nu tijdelijk voor € 10.- Omdat ik ook graag mijn steentje wil bijdragen! Klik even op deze link om je aan te melden: https://werkstressindezorg.nl/loslaten-en-accepteren-training/