Iedereen weet wat ‘TIJD’ is.

Tijd is een belangrijk principe voor het organiseren van je werk. Je werkt op de klok, je weet hoe laat je op je werk moet zijn en hoeveel tijd je nodig hebt voordat je daar bent. Alles gaat op tijd. 

Ook in de zorg geldt het principe ‘TIJD = GELD ’

De tijd moet zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Daardoor voel jij vaak de druk van de tijd als werkdruk. Dat je weinig tijd hebt voor al je taken en dat je dat in minder tijd moet doen dan je kunt. Hiervan kun je werkstress krijgen.

Welke van onderstaande tijdsaspecten herken jij bij jezelf?

TIJDSASPECTEN

  • Vaak op de klok kijken
  • Tijd nemen voor een patiënt
  • Last hebben van de tijdsdruk
  • Weten hoeveel tijd je bij een patiënt/cliënt hebt
  • Voorkeur voor een bepaalde tijd van een patiënt/cliënt zelf
  • Overzicht in het werk hebben qua tijd
    – wanneer doe je wat? Of kun je wat doen?
    – schuiven met je tijd en taken indien nodig
  • Registreren kost tijd

Tijd het beheerst je hele werkdag.

Kun jij bij spoed rekenen op tijd van je collega? Kan je collega op jou rekenen? Is er een mogelijkheid om met tijd te schuiven?

Heel de afdeling draait op tijd.

De dagindeling van je afdeling kennen, wanneer wordt wat gedaan? Verschil in dag – avond – nachtdiensten qua tijdsindeling. Wat doe je in welke dienst op welke tijd? Kun je hiermee schuiven? Heb jij invloed op deze tijd?

Onderstaand een eerdere video over het onderwerp TIJD!

 

BALANS WERK – PRIVÉ

Ik kreeg een mailtje van een zorgprofessional die schreef dat zij thuis een aantal taken deed omdat hier geen tijd voor was op het werk, dit zal dan gaan ten koste van de bewoners en dat is natuurlijk een NO-GO!

De werktaken die thuis gedaan worden zijn vaak:

  • E-mails lezen en versturen
  • Voorbereiden van een overleg/vergadering
  • Agenda maken voor een overleg/vergadering
  • Materiaal bestellen voor de afdeling voor creatieve dingen

Deze taken kosten tijd en energie op haar vrije dag en zij zocht naar tips om de balans goed te houden.

Dit snap ik als geen ander zowel van mezelf voor mijn burn-out, maar ook als vroegere leidinggevende op een polikliniek.

TIJD NEMEN VOOR JEZELF
IS EEN KEUZE!

Wat heel belangrijk is, is dat het jouw eigen keuze is.

Je voorkomt al werkstress doordat je sommige taken gaat parkeren. Daarbij is het wel belangrijk of jij de uren die je thuis werkt mag schrijven als overuren of uitbetaald krijgt. Dan voelt het niet helemaal als eigen tijd inzetten.

TIP: MAAK EEN PLANNING. Plan taken, die je thuis doet voor het werk, aaneengesloten op een moment dat dit jou uitkomt.

Ik maak voor mezelf vaak een soort van planning op mijn vrije dag. 

Heel belangrijk vind ik dat ik eerst de hond uitlaat, lekker een uurtje naar buiten. Daar krijg ik energie van. Daarna ontbijt ik en dan om 9 uur plan ik extra taken in (indien nodig natuurlijk 😊).

Als deze taken dan gedaan zijn is het me-time. Dat geeft rust, ik blijf er niet tegenaan hikken en de rest van de dag is voor mezelf en mijn privéleven. Zo geeft het rust op mijn werk, ik hoef niet te haasten in de tijd, Haasten geeft kans op fouten en kan je werkstress geven. Mij geeft het rust. Het parkeren van de extra taken, waar ik geen tijd voor heb tijdens het werk en het geeft rust thuis want ik heb de extra uren gepland en hoef hier verder niet meer aan te denken.

TIJDVRETERS

Heb jij voor jezelf een idee welke taken of dingen op het werk voor jou tijdvreters zijn? Wanneer voel jij je gehaast? Ook patiënten/cliënten/bewoners voelen dit aan en zullen hiermee rekening houden. Vertellen misschien niet waar zij last van hebben en willen jou niet nog extra belasten. Jammer natuurlijk want misschien mis je zo wat, waar je direct op had kunnen reageren als je niet zo gehaast was.

Soms heb je het gevoel dat je de hele dag achter jezelf en je tijd aan loopt te hollen. Juist in deze periode als het s’morgens nog donker is. Herkenbaar, dan kom ik niet zo snel mijn bed uit als ik zou willen en heb ik vervolgens het gevoel dat ik de hele dag moet haasten. En als ik ergens allergisch voor geworden ben is het wel haasten. Onderstaande tip heeft mij erg geholpen om na mijn burn-out het anders te doen. Ik geef de tip graag door aan jou!

Wat kun jij zelf doen om de werkdruk in de relatie tot tijd aan te pakken?

TIP: WERK MET FOCUS

Probeer je taken 100% te doen. Ook al word je afgeleid, schakel dan opnieuw naar 100%. Als je 3 dingen tegelijk doet doe je alle 3 maar 33%. Dat is voor jezelf geen prettig gevoel en je gaat dingen op de automatische piloot doen. Je weet aan het einde van de dag soms niet meer wat je gedaan hebt, dat geeft onzekerheid en zorgt voor werkstress en fouten.

Wat kan je nog meer doen?

TIP: VRAAG HULP.

Denk niet mijn collega kan het toch ook allemaal alleen. Als zij hulp vraagt dan geef jij dat toch ook en vind je waarschijnlijk heel normaal. Maar voor jezelf hulp vragen is soms nog moeilijk.

Ga het doen! Ga voelen wat het met je doet. Je doet het met elkaar. Heb jij nog meer tips deel ze dan hieronder. Zo helpen we elkaar!

PS: Wil jij met mij sparren over jouw tijd en de stress die hier van krijgt? Boek dan een gratis online ontstress-sessie waarin ik je tips geef die jij direct de volgende dag kan toepassen: https://werkstressindezorg.nl/gratis-online-ontstress-sessie/