Heb ik je wel eens verteld dat ik in het jaar voor mijn burn-out mijzelf een roepende in de woestijn voelde? Ik sprak regelmatig met mijn leidinggevende en ging zelf naar de P&O adviseur en naar de bedrijfsarts om mijn stress te bespreken en dat ik voelde dat het echt niet goed ging met mij. Maar ja ik melde mij niet ziek en ging maar door en ja eigenlijk nog maar iets harder werken om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Wat had ik zelf toen graag de coach naast mij gehad die ik nu geworden ben.

Want toen ik een burn-out kreeg, ja toen werd het hele circus wel opgetuigd. Toen kreeg ik een psycholoog aangereikt, kon ik in ander werk re-integreren en moest ik heel veel gesprekken voeren met leidinggevende en P&O en natuurlijk regelmatig naar de bedrijfsarts. Alles werd uit de kast gehaald om mij weer op de been te krijgen, alleen duurde dit in mijn geval bijna een jaar.

Het probleem is niet
dat je niet weet wat je moet doen,
maar dat je niet doet
wat je allang weet!
 

Bovenstaande zin kwam ik tegen bij ‘omdenken’. Waarom doe je niet wat je allang weet? Wanneer word jij lief voor jezelf?

Veel van mijn coachees krijgen spontaan jeuk als ik dit tegen ze zeg. LIEF zijn voor mezelf, hoe doe ik dat dan? En mijn leidinggevende ziet mij aankomen. Maar het gaat niet over altijd en nooit hè! Ik snap echt dat dit niet kan. Dat je je collega’s graag wilt helpen en daarom je dienst met hen ruilt of een keertje extra komt. Geven en krijgen dat hoort er nu eenmaal bij als je werkt met en voor mensen.

Alleen als jij er stress van gaat krijgen kan dit de verkeerde kant opgaan. Dan kan het je allemaal teveel worden. Dan kun jij je een roepende in de woestijn gaan voelen en dat gun ik je echt niet.

Wat zal het mooi zijn als je wel af en toe eens lief voor jezelf kunt zijn. En dat lief zijn dan niet alleen ten koste van je gezin laten gelden natuurlijk.

Ik herken het als geen ander. Dan had ik in gedachte dat het wel weer goed zal komen met mij als ik rust had in het weekend of als ik een paar dagen vrij zal zijn. Met het gevolgd dat ik dan echt niets wilde doen, niets gezelligs met mijn man of kinderen. Ik moest al zoveel! Ook hierin is de balans echt wel belangrijk.

Hoe kun jij jouw wens om b.v. meer werkplezier te ervaren nu werkelijk waarmaken?

– SLUIT JE WERKDAG EENS BEWUST AF en dan positief. Wat ging er goed die dag, waar ben jij trots op, van wie heb je een compliment gekregen? Als je dit in gedachte neemt zodra je naar buiten stapt of onderweg bent naar huis word je een positiever en blijer mens voor jezelf en voor je omgeving. Want vergeet niet dat alles wat je aandacht geeft groeit! Geef dan alsjeblieft iets positiefs aandacht om te laten groeien.

– LEER OM AF EN TOE RESPECTVOL NEE TE ZEGGEN MET LIEFDE VOOR JEZELF.

Want hoe vaak heb jij JA gezegd ….. terwijl je eigenlijk niet wilde?
– Krijg jij daar ook stress van?
– Merk je dat het energie lekt?
– Krijg jij ook tijdgebrek?
– Maak jij anderen dus ook belangrijker dan jezelf?

Hiervoor heb ik een online training gemaakt “Leer in 3 weken respectvol NEE zeggen, zonder schuldgevoel!” (https://werkstressindezorg.nl/online-workshop-leer-nee-zeggen/ )In een effectieve, korte online training die zelfvertrouwen geeft, zowel op het werk als ook in je dagelijks leven! JA zeggen tegen jezelf! Tot 1 sept. nog in de pilot voor € 47.-

– BOUW EENS TIJD IN OM RUSTIG ADEM TE HALEN.

Ik weet het, het is echt mijn stokpaardje. Als je bij het koffiezetapparaat of waterkoker even staat te wachten let dan eens op je ademhaling. Probeer deze naar je buik te krijgen en adem 3x in en 4x uit en wacht dan 4 tellen.

Ik kreeg een berichtje van iemand die dit van mij gehoord had en zij schreef mij, dat zij nu het moment van wachten op de washandjes in de magnetron, gebruikte om even op adem te komen en de oefening 50 seconde deed. Het gaf haar inderdaad meer lucht en ontspanning.

– VIER JE SUCCESSEN.

Het lijkt een open deur maar ik merk in mijn werk als coach, en ook bij mezelf hoor, dat dit toch vaak wordt vergeten. We draven maar door en nou ja het hoort toch bij mijn werk. Natuurlijk hoort het daarbij, maar je mag het echt vieren hoor. Dat jij, jij bent en jij jouw werk leuk vindt op bepaalde momenten (er zelfs goed in bent) en dat je blij bent als je een compliment krijgt van een collega of patiënt of familielid om dat wat jij gedaan hebt voor hen.

– NEEM EEN COACH.

Natuurlijk makkelijk gezegd van mij maar de meeste mensen die mij volgen weten echt niet wat ik voor hen kan betekenen.

* Het is zo fijn om jouw stress eens met een ander, objectief persoon te bespreken.
* Die jou niet kent en het beste met je voor heeft.
* Die je handvatten kan geven om het anders te gaan doen.
* Waarbij je nieuwe mogelijkheden stapje voor stapje mag gaan uitproberen.
* Waarbij je kunt bespreken wat er goed ging of wat er niet ging.
* Die je steunt en je begrijpt als geen ander omdat zij ook haar eigen ervaring en expertise meeneemt.

Ontspannen groet, 
Sija Dupré 
werkstresscoach