Faalangst en werkstress - Werkstress in de zorg

faalangst

Faalangst is: “angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen”.

Meestal toch echt je eigen verwachting of die verwachting die jij denkt dat een ander van je heeft. Welke ander denk jij dan? Je collega? Je leidinggevende? Je patiënten of cliënten?

Maar is dit zo?

-Weet jij zeker of die ander een verwachting van jou heeft?
-Heb jij dat nagevraagd dan?
-Of zit dit alleen in jouw hoofd?

Meestal wel namelijk, heb je zelf allerlei gedachten in je hoofd die feitelijk niet waar zijn.
Wil je dit echt weten vraag het dan na aan die persoon.

Nog beter is het om je hoofd leeg te maken en te gaan staan voor jezelf!

Jij bent jij

en

je bent goed zoals je bent

Anders is het met de verwachting van jezelf.

-Waarom ben je zo streng tegen jezelf?
-Leg je de lat zo hoog voor jezelf?
-Heb je ooit wat fout gedaan dat je nu zo streng moet zijn? Of is het je perfectionisme?

Perfectionisme is op zich niets mis mee.

Het helpt je om jezelf te stimuleren, je grenzen te verleggen en je eigen prestaties te overtreffen.

Maar helaas kan het namelijk ook in de tegenovergestelde richting doorslaan: de lat voor jezelf zo hoog leggen dat het nauwelijks te bereiken is en je ook bang wordt om te falen.

-Jij mag geen fouten maken toch zeker?
-Alles moet gedaan worden zoals is afgesproken en eigenlijk nog beter.

Wat is dat toch?

Vooral de combinatie groot verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme zijn de ingrediënten om last van werkstress te krijgen.

Misschien ben je, net als ik inmiddels boven de 50 en vind je van jezelf dat je net zo snel moet zijn als die jongere collega. Die is zo snel op de computer. Zo snel in haar denken.

Voel je je dan falen of kun je voor jezelf gaan staan en denken aan jouw ervaring die je haar weer kunt leren?

Deze faalangst kan je dus werkstress geven, vooral als het te lang duurt en jij je in het team steeds moet bewijzen van jezelf. Niet durven vragen en de hele dag op je tenen loopt.

Faalangst is: “angst dat je niet voldoet aan de gestelde verwachtingen”.

In de video leg ik bovenstaande verderuit (excuses vast voor de slechte kwaliteit van de video)


Ontspannen groet,