Een goede manier om te ontspannen...... - Werkstress in de zorg

Ga wandelen. Niet alleen je hele lijf is tijdens een wandeling actief bezig, ook je hersenen doen mee. Je merkt dat je helderder kunt nadenken. Dat je hoofd ontstresst wordt.

Juist het in de buitenlucht zijn, geeft niet alleen ruimte om je heen maar geeft ook ruimte in jezelf en je hoofd. Al je zintuigen doen eraan mee. De wind in je haren en op je wangen, je ruikt de natuur, je hoort de vogels en de tastzin wordt geprikkeld. Je hebt zin om te voelen aan die boom, die rietstengel of aan dat mos. Het geeft enorm veel energie.

Uit onderzoeken naar de effecten van een groene omgeving is gebleken dat de natuur een kalmerende werking heeft. De natuur maakt mensen milder en positiever.

Begin je wandeling in een rustig tempo.

Kijk om je heen en adem een paar keer diep in. Laat de lucht je longen ingaan en langzaam weer uit. Dit geeft ruimte.

Tijdens het wandelen

– Stap eerst wat rustig door en versnel daarna eens.

– Voel je hoe je voeten en spieren hierop reageren? Op welke ondergrond loop je? Is dit asfalt of juist modder waardoor je stevig moet afzetten of juist een beetje glibbert.

– Kijk bewust om je heen. Wat vind je mooi? Dit kan een prachtige wolk zijn die overdrijft of een grappig vogeltje. Kijk eens achterom naar het pad dat je al hebt gelopen. Waar word je door geraakt?

– Luister naar de geluiden om je heen. Wat hoor je precies? Er zijn allerlei geluiden waar te nemen in het bos, hoor het ruisen van de wind in de bomen.

– Zie je die grote eik en raak hem eens aan of dat mos op de grond. Misschien staan er wel van die mooie paddenstoelen. Voel er maar eens voorzichtig aan of omarm die boom eens en voel de ruige bast.

 

Aan het einde van de wandeling geef je jezelf wat rust

Staat er een bankje waar je op kan gaan zitten of een omgevallen boom? Wees creatief hierin.

Bedenk wat deze wandeling met je heeft gedaan?
Wat voel je?
Hoe voel je je?

Is je hoofd leeg, ben je ontstresst of heb je juist een paar goede ideeën gekregen hoe je de stress in het vervolg kan gaan aanpakken?

Persoonlijke tips geef ik in mijn FBlive

Deze tip komt uit mij gratis e-book ‘De 5 geheime tips om anders met werkstress om te gaan’.
Heb je hem nog op je harde schijf staan?
Lees het dan nog eens door, dit was 1 tip maar ik geef er nog 4 gratis weg.

Heb je intussen je harde schijf opgeschoond?
Download dan het e-book nog eens (gratis) met deze link: https://werkstressindezorg.nl/e-book/

Ontspannen groet,
Sija Dupré
werkstresscoach