Van de week kreeg ik een mailtje over de wisseling van Time management naar Attention (aandacht) management. 

Daar plopte bij mij direct 3 thema’s naar boven:

1.    Met 100% aandacht werken.
2.    Aandacht krijgen.
3.    Alles wat je aandacht geeft groeit.

Ik wilde jullie gelijk meenemen in deze 3 thema’s. Het liefs in één blog. (zie ook mijn video hierover)


Ad 1) 100 % aandacht = focus​
Probeer eens met 100% aandacht te werken. Zeker als je al in de stress zit is dit echt moeilijk om  dit bewust te doen. Maar bedenk dat iedere dag weer een nieuwe dag is om uit te gaan proberen. Niet te streng zijn voor jezelf hoor als het niet direct lukt.

Hoe vaak doe jij multitasken? 
​Doe jij 3 dingen tegelijk, op de automatische piloot, allen maar 33%. Juist als je al last heb van stress, waarbij je concentratie vermindering kan hebben, is dit funest. 

​​Aan het einde van de dag weet je echt niet meer of je het juiste gedaan hebt. Waardoor je weer onzeker wordt en gaat piekeren, wat slecht slapen tot gevolg heeft. Als dit te lang duurt steven je zo op een burn-out af.

Daarom deze tip. Ga eens alles wat je doet 100% aandacht geven
. Ook al jouw afleidingen krijgen 100% aandacht van jou. Zoals je patiënt/cliënt, de handelingen die je doet, de telefoon, de vraag van een collega etc. bewust werken noem ik dat! 

100% aandacht geeft zelfvertrouwen wat weer ontspanning en plezier in je werk geeft.

Ad 2) Aandacht krijgen 
Iedereen krijgt graag aandacht. Aandacht voor het werk wat je doet. Waardering voor je werk van je leidinggevende, van je collega’s en van de patiënten/cliënten. Weten dat je er bent op een bepaald moment en dat er toe doet wat jij doet.

Hoeveel aandacht heb jij? 
​Voor je werk? Zoals hierboven. Maar ook voor je collega’s en voor je leidinggevende? Luister jij echt als ze wat vragen of eens iets vertellen over dat wat hen bezig houdt? Maar ook voor je partner, kinderen, vriendinnen en familie!

Niets menselijks is mij vreemd hoor. Toen ik  veel werkstress ervaarde en ik had gewerkt kwam ik heel moe en geïrriteerd thuis. Ik heb een man en toen 2 zonen in de pubertijd, die ook graag hun verhaal kwijt wilde. Aandacht wilde krijgen van mij 😊 Dan merkte ik dat ik ging lopen mopperen en schelden en had ik totaal geen aandacht voor hen. Terwijl ikzelf zo’n behoefte had aan aandacht, kon ik het niet geven zelfs niet aan mijn naasten. Dat gaf mij weer een schuldgevoel en ging ik piekeren en slecht slapen ……

Thuis = thuis zonder werk!

Ad 3) Alles wat je aandacht geeft groeit
Hij sluit goed aan op de vorige twee punten. Het is echt mijn stokpaardje, maar je kunt het niet vaak genoeg horen. 

Naast alle ballen die jij in de lucht houdt en alles wat jouw energie nodig heeft en lekt zo af en toe, de vraag van mij;waar krijg jij energie van? 

​​Welk punt zal jij willen laten groeien?

Probeer in balans te komen, werk en privé te scheiden. 

Als je naar huis gaat en je je uniform uittrekt geeft dan je stress mee
. Stopt het in je hocker, geeft het mee in de KUA of aan de linnenkamer. 
Vervolgens loop je naar buiten en het eerste wat je denkt is ‘waar heb ik vandaag energie van gekregen?’ Van wie heb ik een compliment gekregen, van wie heb ik aandacht gekregen, wie heb ik extra aandacht gegeven? Het hoeven echt geen hoogdravende dingen te zijn hoor. En vaak horen ze inderdaad bij je werk, maar jij bent jij en jij doet dat werk, niet iemand anders. Dus jij krijgt dat compliment. Soms zijn hele kleine dingen ook heel waardevol. Je zal merken als je dit doet dat je al heel anders thuis komt. 

Ontspannen groet, 
Sija Dupré
werkstresscoach
PS: Ik waardeer het heel erg als je hier onder wilt reageren op mijn blog.