De eerste 3 tips krijg je van mij uitgeschreven, de volgende 3 tips kun je zien in een videostream onderaan deze pagina! Voor elk wat wils.


Tip 1 Zeg geen ja

Heb je moeite met nee zeggen , zeg dan in ieder geval eens geen ja. Wacht af wat er gebeurt als jij geen ja zegt. Dat is echt heel moeilijk hoor ik weet het. Ga het maar eens uitproberen. Wacht gewoon eens af wat er gebeurt.

Dit heb ik laatst ook met mijn coachee besproken. Zij was achteraf super trots op zichzelf. Ze zei ik ben letterlijk op mijn handen gaan zitten en ben gaan tellen zodat ik nu eens geen ja zal zeggen en af te wachten wat er gebeurt. Zo verrassend, ze had geen nee gezegd maar ook geen ja.

Dit betekent wel iets in het team natuurlijk. Vooral als jij altijd te porren bent voor nieuwe dingen. Voor mijzelf was dit zo herkenbaar, ook ik was altijd in voor nieuwe dingen, vond het een uitdaging om mijzelf te verbreden. Maar ja het moest altijd naast het “gewone” werk en eigenlijk wel in dezelfde tijd. En als je dan al werkdruk ervaart krijg je er wel stress van al die extra uitdagende taken.  Denk dus goed na of je al die nieuwe “uitdagingen” wilt aangaan of dat je je min of meer verplicht voelt om maar weer ja te zeggen want iemand moet het toch doen? Zeg eens GEEN JA!

Tip 2 Neem een tussenoptie

Deze tip heb ik al eerder genoemd en blijf hem herhalen tot jij het ook toe kan gaan passen. Vind je het moeilijk om nee te zeggen vooral in een werkoverleg waar iedereen naar je kijkt. Zeg dan ‘ik kom er later op terug’ of ‘ik moet nadenken of ik het er wel bij kan doen’. Dan kom je er later bij de vraagsteller, meestal je leidinggevende, op terug. 1 op 1 is meestal makkelijker. Misschien lukt het je dan wel om nee te zeggen. Vind je dat nog moeilijk dan kan je wel gezamenlijk kijken wat de prioritering is van alle extra taken of hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en of je die extra tijd kan krijgen. 

Tip 3 Wees lief voor jezelf

Wat ik heel veel hoor tijdens de coaching sessies is het vele overwerken of extra werken op je vrije dag. En ik snap als ex-teamleider heel goed hoor dat het ontzettend moeilijk is om het rooster rond te krijgen. Ook weet ik als geen ander dat het geven en krijgen is. 

Iemand uit de nood helpen is prima natuurlijk. Maar als je geen afspraken op je vrije dagen meer durft te maken omdat je waarschijnlijk toch weer moet werken kan dit een probleem worden. Juist balans vinden tussen werk en privé of tussen spanning en ontspanning is ontzettend belangrijk. Vooral als je al stress ervaart. 

Spreek dus met jezelf af wat je wilt en wat je kan. Lukt het om van dag te ruilen? Dus ja, je komt werken op de dag dat het rooster niet kloppend te krijgen is en neemt daarvoor een andere dag vrij. Als dit niet lukt en het komt vaker voor dat je op je vrije dag komt, kijk dan samen met je leidinggevende wanneer je een weekje vrij kan nemen van je overuren. 

Heb je echt last van veel werkstress, zet dan een pas op de plaats. Spreek af dat je niet meer extra komt als je vrij bent en eerst weer de balans tussen werk en privé moet zien te krijgen. Heel moeilijk dat begrijp ik echt. Maar het team, je leidinggevende en je patiënten hebben er echt niets aan als jij uitvalt, opbrandt of zelfs een burn-out krijgt. 

Je kunt pas goed voor een ander zorgen,
als je eerst goed voor jezelf zorgt.

Wees lief voor jezelf, binnen de verantwoordelijkheid die je hebt of voelt. Kijk wat voor jou een goede balans is. Wat jij nodig hebt om je werk met passie te kunnen doen.

Ik heb ook over dit onderwerp een Facebook live gedaan. 

Ontspannen groet,
Sija Dupré
werkstresscoach

PS: Weet jij dat ik ook een online training heb gemaakt voor jou: “Leer in 3 weken NEE zeggen zonder schuldgevoel”.

Meer info of aanmelden kan via de link: https://werkstressindezorg.nl/online-workshop-leer-nee-zeggen/