11 Simpele Tips Om Je Kerststress Te Vernietigen - Werkstress in de zorg

 

 

 

 

 

Het einde van het jaar nadert. De decembermaand. Je kent het wel. De maand van VEEL. De maand van stress!

Herken jij dit?

Veel moeten
Aan verplichtingen; aan Sinterklaas en Kerst, Oliebollen, Samenzijn, Koken, Cadeaus inkopen…..

Doordat iedereen om je heen het druk heeft en nog van alles wil bereiken is de energie op het werk en thuis ook erg druk en warrig. Soms vind je het oké, maar het zuigt je leeg. Je voelt je moe!

Waarschijnlijk staan er op het werk ook nog wat diensten open met de feestdagen.Er wordt aan je getrokken om toch en/en te werken in plaats van of/of kerst en oud&nieuw.

Terwijl je in deze decembermaand ook graag iets extra’s wil doen voor de cliënten en patiënten. Sommige zijn juist nu erg eenzaam! Wanneer dan? En hoe dan?

En thuis verwachten ze ook van alles van je en….. ja juist, jij verwacht ook veel van jezelf. Dat je het huis gezellig maakt, een heerlijk diner voorschotelt, een leuke outfit aanhebt en iedereen gezellig uitnodigt. Want ja er is altijd wel iemand die wat extra aandacht kan gebruiken in jouw omgeving toch?

Je legt de lat hoog voor jezelf, maar wat anders?

Onderstaand de geschreven tips in de FBlive, hier geef ik mooie voorbeelden erbij 😊

1. Van moeten naar willen

Ga van moeten naar willen. Wil jij ook echt alles van wat je moet? Dit kan inderdaad, maar zeg dan en denk dan ik wil dit graag. Is dit niet zo, bedenk dan het volgende:

Wat moet je allemaal van jezelf en wat wil je echt? Hoe wil jij het hebben met de kerst? Wat wil je doen voor een ander? Hoe wil jij dit doen? Waar wil je water bij de wijn doen?

2. Verdeel de taken zowel thuis als op het werk

Zorg ervoor dat jij niet de enige bent die alle punten van de lijst moet afwerken. Overleg met gezinsleden en collega’s wie wat kan doen, zodat de ‘last’ verdeeld wordt.

3. Heb geen verwachtingen

Wat zou er gebeuren als je Kerst tegemoet gaat zonder verwachtingen? Heel simpel: dan zou je je niet ergeren, en zou je je veel relaxter voelen. Dan zou je simpelweg tevreden kunnen zijn.

4. Lach om dingen die fout gaan

Het is één ding om je niet te ergeren aan dingen die fout gaan.

Het is nog een stapje verder om te genieten van alles wat jij anders zou willen zien.

Zie ook voorbeeld van gisteren bij Heel Holland Bakt, middenstuk eruit gesneden want die was niet gaar en een krans gemaakt 😊 Zo creatief, niet kijken naar wat fout is maar lachten om het nieuwe idee!

5. Alles wat je aandacht geeft groeit

Als je negatieve dingen wilt zien dan zul je ze zien en wordt het moeilijk om nog te genieten van je kerstdag. Eten. (Schoon) Familie. Tradities.

Dus haal continu je aandacht weg bij de dingen waar je je aan ergert, en verplaats het rustig naar dingen die je goed vindt. Benoem het ook.

Geniet meer, zeur minder.

6. Zorg dat je uitgerust bent

Je bent veel vrolijker en positiever als je lekker uitgerust bent. De periode rond Kerst is vaak hectisch zowel thuis als op het werk.

Slaap van tevoren even als je moe bent. Doe een lekkere powernap. Ga even liggen en zet de wekker voor 30 minuten. Gun jezelf en je familie en uitgeruste versie van jezelf. Die is namelijk een stuk gezelliger en minder prikkelbaar.

7. Doe een ademhalingsoefening tussendoor

Ja ja mijn stokpaardje, ik weet het. Probeer tussendoor een ademhalingsoefening te doen. 3 tellen inademen, 4 tellen uitademen en dan 3 tellen wachten. Doe dit een paar keer. Je voelt de stress uit je lijf gaan en weer energie terug komen.

8. Maak een winterwandeling alleen of met elkaar

Zeuren over problemen op het werk maakt een mens niet blij. Praten over een tof project op het werk bezorgt misschien een glimlach op een gezicht.

Praat over leuke dingen die je hebt meegemaakt. Misschien een leuke terugblik op 2019.

Waar ben je dankbaar voor? Waar heb je van genoten afgelopen jaar? Welke leuke mensen heb je ontmoet? Waar ben je trots op van jezelf of je gezin of op het werk?

9. Focus op dit moment

Probeer jezelf te vermaken in het moment, met de mensen waarmee je bent – niet op je telefoon.

Dit is wat het is. Dit moment, met deze mensen. En je kunt gewoon je best doen om er van te genieten. Ook al is het niet perfect – ook al had je het liever anders gezien. Ontspan en maak er het beste van. Geniet van dat wat er wel is!

10. Weg met FOMO

Dan slaat de bekende Fear of Missing Out toe, eerder nooit van gehoord maar heel bekend bij Social Media. Er zijn zo veel leuke feestjes aan de gang, ben ik de enige die thuis op de bank zit? In het tijdperk vóór Facebooken Insta stond de behoefte om onszelf met anderen te vergelijken in de wachtstand.Het gras lijkt altijd groener aan de overkant hè. Laat je telefoon daarom in je tas zitten, zodat je even echt relaxed thuis bent.

11. Leer NEE zeggen zonder schuldgevoel

Ook hier komt het weer tevoorschijn. Het pleasen, de lat hoog leggen, het moeten thuis als op het werk bij openstaande diensten. Veel moeten, veel energielekken.

Door te leren NEE zeggen pak jij weer de regie over van jou kerstdagen en jouw leven. Hiervoor heb ik een 3-weekse online training gemaakt. Gun jij jezelf deze ontwikkeling?

Niet zomaar een cursus maar ééntje die:

-Je heel veel zelfinzichten geeft.
-Vol zit met tips die jezelf direct kan toepassen.
-Succesvol is voor iedereen die echt meedoet.
-Jou laat ervaren dat je met de juiste stappen meer zelfvertrouwen krijgt en weer plezier in je werk.

Dé training voor élke zorgprofessional die niet overal meer ja op wil zeggen en met zelfvertrouwen kan kiezen voor zichzelf.

Meer info of aanmelden voor de 3 weekse online training kan door op de link te klikken: https://werkstressindezorg.nl/online-workshop-leer-nee-zeggen/